Olyckor

Även om det är ovanligt med allvarliga olyckor inom flygtrafiken så händer det faktiskt då och då. Anledningarna har visat sig vara alltifrån dåligt väder till tekniska fel, men en del olyckor har också berott på mänskliga faktorn. Att en pilot inte sovit ordentligt kan leda till att 228 människor slutar sina liv på botten av Atlanten. Att en oerfaren andrepilot får ta över en start kan leda till att ett helt ishockeylag utraderas. Det är skrämmande att läsa om flygolyckor, men också lärorikt när det gäller den mänskliga faktorn. Eftersom det är något som går att påverka, till skillnad från väder och vind eller plötsliga teknikfel.

Olyckor med flygplan är mångas största skräck

Olyckor med flygplan – presidentsonen kraschade

John F. Kennedy, Jr, son till den tidigare amerikanska presidenten, är en av dem som omkommit i olyckor inom flyget. Sommaren 1999 var han på väg i ett privatplan till en kusins bröllop. John själv flög planet, som hade två passagerare, hans fru Carolyn och hennes syster Lauren. Tanken var att flyga från New Jersey till Martha’s Vineyard där Lauren bodde. Efter att de lämnat av henne skulle de flyga vidare till bröllopet, men de kom aldrig ens fram till Martha’s Vineyard. Planet havererade i havet i närheten av Cape Cod och alla tre ombord omkom. Kropparna hittades fem dagar efter kraschen, John var fortfarande fastspänd i sitt pilotsäte.

I efterhand har man fastslagit att olyckan berott på spatial desorientering, ett tillstånd då piloter får svårt att uppfatta sin position, de förstår helt enkelt inte var planet är i förhållande till marken. Forskare uppskattar att en tredjedel av alla olyckor med dödlig utgång i privatplan, stridsplan och helikoptrar sker på grund av spatial desorientering. I fallet med John F. Kennedy, Jr tror man att det hela utlöstes eftersom han flög planet över vatten på natten, något som ofta är väldigt svårt för en ovan pilot. John hade bara haft sin pilotlicens i lite över ett år när kraschen skedde.

Stora flygolyckor där den mänskliga faktorn spelat in

Den 1 juni 2009 lyfte Air France Flight 446 från flygplatsen i Rio de Janeiro, Brasilien. Slutdestinationen skulle ha varit Paris, men blev istället botten på Atlanten. Strax utanför Brasiliens nordöstra kust åkte planet in i turbulens och försvann från radarn. Alla 228 människor ombord, däribland ett svenskt barn och en brasiliansk prins, omkom. De svarta lådorna, som används för att reda ut vad som hänt vid olyckor, hittades först två år efter kraschen. Undersökningar visade att den mänskliga faktorn låg bakom olyckan, piloterna var slarviga och reagerade långsamt på varningssignaler i kontrollsystemet. Dessutom var de trötta, en av piloterna hade bara sovit en enda timme dygnet före flygningen.

Vissa olyckor drabbar ett helt skrå, flygolyckan i Jaroslavl var en sådan. Hela ishockeylaget Lokomotiv Jaroslavi från ryska ligan KHL var på väg till Minsk och seriepremiären mot Dynamo Minsk. Strax efter avgång fattade planet eld och störtade. 44 personer omkom, vilket var alla på planet utom en flygtekniker. Hela hockeylaget inklusive tränare var plötsligt utraderat, däribland svenske målvaktsstjärnan Stefan Liv. Undersökningar visade att piloten mådde dåligt före start och gav över kontrollerna till andrepiloten som skötte starten. Han glömde att slå av luftbromsen vilket gjorde att planet aldrig fick tillräckligt med fart och höjd. Det slog i en trafikfyr innan det fattade eld och havererade i floden Volga. Olyckor som dessa borde inte kunna ske, eftersom flygbolagen har regler kring vem som får sköta start och landning. I detta fall borde flygningen ha ställts in, om regelverket hade följts.

Den mänskliga faktorn kommer alltid finnas

Det är viktigt att komma ihåg att oavsett hur erfarna och välutbildade piloter är, kommer olyckor ske då och då. Hade dock alla piloter alltid varit utvilade och följt varje regel som finns uppsatt hade säkert många liv kunnat räddats de senaste decennierna. Det positiva är att för varje olycka som sker förbättrar flygbolagen sina rutiner. År 2015 var dock ett riktigt bra år för flygsäkerhet, då var det rekordfå olyckor med dödlig utgång. Även om stora delar av manövreringen i flygplan redan är automatiserad finns det fortfarande många viktiga moment som måste skötas av en människa. Så länge en människa är inblandad, finns alltid risken att den mänskliga faktorn orsakar en olycka.